Arg Teliakund söker...

Kommentera
 
...ny telefonledning! ;-)
 
 
 

MEN! Först, något fint, roligt och trevligt (för inlägget blir mycket, mycket gnälligt senare - jag lovar!):

Våra fina Pekingankor och några av årets senast kläckta kycklingar:

 

   

 

 

 

Men nu över till Dagens Gnäll!

Vi bor, naturligtvis, på landsbygden - om detta nu undgått någon i och med denna blogg, och vi är dessutom "sista huset" på telefonlinjen, närmaste granne är 3 km bort och på dessa tre kilometer kan väldigt mycket hända med en telefonledning.

Vi har varit med om stormar (tänk: Gudrun, tänk: Per, bland flera andra, icke namngivna, "småstormar"), och ibland behöver det inte ens blåsa SÅ häftigt för att ett enstaka träd ska kunna lägga sig över telefonledningen... För att inte tala om slarviga/ nonchalanta maskinförare av olika slag, som tycks ha en förkärlek för att riva ned ledningar i parti och minut, då snackar jag BÅDE el- och telefonledning!

Vi ser väldigt mycket framemot att få in fibern här hemma, och nu dröjer det väl max ett par, tre månader, eller något i den stilen, innan man kan surfa med stil s.a.s. och likaså även får möjligheten att ha TV och fast telefoni, via den här nya lilla ljusförmedlande grejen som nu ska stoppas in i vårt hus inom en hyfsat snar framtid...

MEN, än så länge är vi kunder hos Telia, vilket detta hushåll har varit sedan typ 1977, och hör och häpna hur förbannat svårt det ska vara att i dagens tider få telefonledningen "ihopsnodd"!!!!

Jag vill poängtera att detta är INTE första gången, kanske inte sista heller (?) (det senaste året är det väl omkring fyra gånger följande scenario upprepat sig, på ett ungefär), men ändock ett exempel på hur det, i alla fall för vår del, brukar se ut när man felanmäler telefonen...

Jaha...

En onsdag upptäcker man att telefonledningen är av! Jag menar verkligen: AV! Sladden är i bitar, ena änden är på höger sida om vägen, medan den andra är på vänster sida. Jaha, here we go again, tänker man då (i alla fall VI gör det)!

Ringer till Telia, 90200, sitter och knappar sig fram i menyn gällande "Felanmälan", efter tio minuter är man ganska klar (tror man, åtminstone!) och då får man besked, via SMS, att felet ska vara avhjälpt senast på (påföljande) måndag kl 15.00.

Så går det då fem dagar...

På måndagen kl 15.00 är sladden fortfarande mitt itu, likaså på tisdagen och, såklart, även på onsdagen. En vecka, ganska exakt, efter första felanmälningen gör man så en ny felanmälan, denna gång ger man sig själva f*n på att även sitta kvar i telefonkö (efter att man alltså, på sedvanligt vis, knappat in sin felanmälan via knappsatsen, nu för att "Lägga till ytterligare information" eller vad det nu är den förinspelade rösten säger), efter 15 minuter i kön så blir man framkopplad, halleluja, det gick minsjäl ganska snabbt ändå - det kan ju handla om betydligt längre köer ibland.

Pratar med en, förvisso, trevlig kille/man, som kanske inte riktigt hänger med alla gånger (men man kan ändå inte begära allt av en stockholmare som ska förstå en skånsk smålänning ;-) ), men som efter en stund ändå kanske (haha) KOPPLAR, och då, efter många om och men, lovar att skicka ut den antecknade informationen till teknikerna- Jag vet ju precis vad felet är, det är inte fel på vår egen utrustning, utan felet är solklart och mycket enkelt: telefonledningen hit till vår fastighet är AV (read my lips: D-E-N   Ä-R   A-V)!

Så vad händer: jo, en stund senare kommer det ut ett SMS, att Telia behöver komma i kontakt med mig för att kunna åtgärda felanmälan, och om inte jag hörs av inom 24 h makuleras felanmälningen??!!

Blodtrycket stiger, och aggressionen ökar: men visst, då sätter man sig väl för fasen i en ny telefonkö, denna gång tar det ännu längre tid än sist, och så kopplas man slutligen fram: då får man (efter många om och men) beskedet att anledningen till Telias SMS var att man hade använt sig utav automatisk felanmälan- vilket jag visserligen gjort, delvis, men således var även de 15 minuterna i telefonkön på onsdagen, fullständigt bortkastade!

Jag förklarade alltså än en gång att VI VET VAR FELET ÄR, och påtalade att detta uppgav jag dessutom dagen innan, men detta verkade ungefär ganska meningsfullt som att försöka rasta en lus på en tjärad sticka. För hör och häpna, nu måste ändå berörd tekniker kunna nå mig och tala med mig för att diskutera FELET, så jag ska alltså bli uppringd (vara nåbar) för att ännu en gång berätta att telefonledningen är AV.

FELET, förutom det största felet av alla dvs FELIA, är att sladden/ledningen är AV, AV, AV. Sen är den banne mig AV lite till!!! Antingen kan inte Telias operatörer skriva eller så kan inte deras anlitade tekniker läsa, nånstans där tycks kommunikationen brista!

Nåväl. Nu är senaste "budet" att den, återigen, ska vara lagad på måndag. Är den inte det, så antingen blir det ett extremt otrevligt samtal till 90200, eller så ska jag häva, klättra, krypa, asa, åla mig upp i den där förbaskade telefonstolpen, där ska jag medelst "sockerbitar" och eltape, på egen hand binda/ surra/ snurra/ tejpa ihop telefonledningen en gång för alla! Sen ska jag skicka en saftig räkning till Telia för mitt arbete! ;-)

Ja, det finns "Arga snickaren" och "Arga restaurangägaren" och "Arg mamma söker" (ehh.. eller.., var det inte så..?!), men nu finns banne mig snart "Arga Telia-kunden" också! ;-)

Det är inte så ofta jag är ARG i bloggen, men nu är jag det! :-)

 

Däremot allt gott till mina bloggläsare, förstås!

 

På återseende!

/Arga Cejasmatte